Уроки


Тема. Створення імперії А. Македонського
Мета. Розглянути основні битви Східного походу А. Македонського, причини перемог та утворення найбільшої імперії давнини, розвивати вміння критично мислити, висловлювати власну думку.
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
         Фронтальне опитування
1.     Яку країну ми вивчаємо? (Македонія)
2.     Де знаходиться Македонія?
3.     Хто став Македонським царем?
4.     Які стосунки склалися між греками і македонцями?
5.     Які заходи Філіп ІІ проводив у своїй державі, що сприяло піднесенню країни?
6.     Які плани були у Філіпа щодо Греції?
7.     Чи вдалося підкорити Грецію? Коли?( м. Херонея  338 р. до н.е.)
8.     Скільки років минуло від перемоги греків до поразки. 390 (марафонська битва) - 338 (херонея)=52р.

ІІІ Вивчення нового матеріалу
План
1.     Східний похід А. Македонського
2.     Розпад імперії. Еллінізм.
Слово вчителя
1. В день, коли був спалений храм Артеміди Ефеської зявився на світ Александр. Казали, що нічого дивного в тому, що храм Артеміди згорів, адже богиня в цей час була зайнята, допомагаючи Александру зявитися на світ.
В Азії проголосили, що цей день порадив горе і велику біду для Азії.
Філіп ІІ – батько Александра – водночас отримав три звістки
1.     про перемогу своїх військ у черговій битві
2.     що його кінь переміг на Олімпійських іграх
3.     про народження сина.
Філіп  зрадів цій звісці, а провісники напророкували що син, народження якого збіглося з перемогами, буде непереможний.
А от чи справдилися пророцтва, ми сьогодні з вами зясуємо.
Пригадайте, яким був Александр?
- яку мав зовнішність, характер, освіту, виховання?
- Хто був його учителем? Арістотель. Чого він його вчив?
- Чи можна назвати Александра хоробрим, сильним духом, рішучим?
Він часто ходив з батьком в походи і здобував там військовий досвід. В одній з битв 338 року до н. е. проявив гарний талант полководця. Битва біля м. Херонея.
Чи знищив Філіп Грецію? (підкорив, але не знищив, так як йому потрібна була не розгромлена, а підкорена Греція)
Чи здійснив Філіп свою давню мрію, підкорив Персію? (ні) Чому?
Коли вбили Філіпа, Олександру було 20 років. Македонії з усіх боків загрожувала небезпека. Він почав готуватися до війни.
Під час розповіді, складіть хронологічну таблицю Східного походу А. Македонського
Назва походу
Основні битви
Результат
І перський похід
334 р. до н.е. р. Гранік
333 р. до н. е. м. Ісс



332 р. до н.е. облога Тіра
Розгром персів

Дарій ІІІ втікає. Розгром персів. В полон  взяли матір, дружину і 2 х доньок Дарія


Запхопили Сирію, Фінікію, всі перські міста,
Єгипетський похід
332 р. до н.е.
Звільнення Єгипту від перського панування. Заснував м. Александрія Єгипетська. Проголосили Александра богом і фараоном. Син бога Амона.
ІІ перський похід
331 р. до н.е. с. Гавгамели
ДИВ. УРИВОК ТВОРУ ПЛУТАРХА, ПРО БИТВУ, СТ 185 ПІДРУЧНИК
Втеча Дарія з поля бою. Перемога греко-македонців. Захоплення Вавилона,столицю Персії Сузи, резиденцію перських царів – м. Персеполь (знищив місто)
Індійський похід
327 р. до н. е. м. Нікея (біля р. Інд)
Труднощі в бою:
1.     джунглі, комахи
2.     виснаження армії
3.     бойові слони індійців
323 р. Александр повертає з військом додому, двома шляхами
Захопивши велику територію Александр почав проводити реформи в свойї імперії
Робота з підручником
Знайдіть у тексті, що саме започаткував Македонській у своїй державі. Ст 186 підручник.
Під час Індійського походу  Александр захворів на лихоманку і помер у 323 році
           Скільки років тому сталася ця подія? 2015 + 323= 2338 років тому.

            Робота з картою
Знайдіть на карті, які міста заснував Македонський? Карта в підручнику с. 187
2.     У наслідок Східного походу Александром була створена нова світова імперія? (що це таке імперія-держава створена шляхом підкорення інших територій)
Які землі увійшли до її складу?
-         Македонія
-         Єгипет
-         Сирія
-         Близький Схід
-         Зах. частина індії
Невдовзі, після смерті Александра, розпочалася боротьба за владу між соратниками Македонського- діадохами. Ця боротьба призвела до розпаду імперії, та створення менших держав, їх наз. ЕЛЛІНІСТИЧНИМИ. А період з 334 р. по 30 р.до н.е. наз. еллінізмом.
Елліністичні держави поєднували в собі елементи грецьких держав(демократію) та традиції Сходу з необмеженою владою царя.
ІV. Узагальнення
Чи справдилося пророцтво, що Александр буде непереможним?
Робота з контурною картою
Д.З. Параграф 38.
Диференційоване завдання. Підготувати повідомлення про Александрійський маяк на о. Фарос.(сьоме диво світу)






Тема. Передумови Національно-визвольної війни
Мета:  визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників; характеризувати події початку війни; розвивати логічне та історичне мислення школярів, уміння аналізувати та порівнювати історичні джерела, виховувати в учнів інтерес і повагу до історії своєї держави
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Богдана Хмельницького та його сподвижників, ілюстрований матеріал, роздатковий матеріал, відео.
Основні дати:    1595-1657 рр. – роки життя Б. Хмельницького;
                            22 січня 1648 р. – початок Національно-визвольної війни;
1648-1657 рр. - Національно-визвольна війна українського народу під  проводом Б.Хмельницького
План уроку
І. Організація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
1.     Передумови та причини Національно-визвольної війни
2.     Б. Хмельницький та його соратники
3.     Початок війни
ІV. Закріплення нових знань учнів
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності.
Пропоную вам формулу  нашого уроку, в якій уособлені умовні позначення всіх якостей, що необхідні для плідної роботи.
У+ Р + О + К = З,  
де У – увага, Р – робота, О – організованість, К – кмітливість, З - знання
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
(на кожній парті ще перед початком уроку підготовлені аркуші паперу)
Тому давайте відразу перенесемо свою уяву в минулі часи. А допоможе нам в цьому – «Влучний вистріл» (на ватмані, прикріпленому на дошці накреслена схема з подвійним скотчем, у мене червоні карточки із запитаннями, які я потім прикріплюю на таблицю)

1
2
3
5
А




Б




В




(Називаю прізвище дитини, вона говорить букву і цифру, я зачитую питання, вони відповідають на нього і самі виходять до дошки і закривають аркушем паперу свою ціль)
А 1 -  Назвіть прізвище діяча, який у 1620 році очолив відновлену київську митрополію   (Іова Борецький)
А 2 – В якому році відбулося повстання на чолі з Марко Жмайлом? (1625 р.)
А 3 – Яку посаду обійняв Петро Могила в 1632 році? (митрополит київський)
А 4 – Яка нова верства українського суспільства зявилася в 16 ст.(козацтво)
Б 1 – У ході якої війни, походу чи битви, Богдан Хмельницький потрапив у турецький полон, а його батько – Михайло Хмельницький – загинув? (Цецорська битва 1620 р.)
Б 2 – В якому році сталася подія, під назвою «Тарасова ніч»? (1630 р.)
Б 3 – Назвіть лідера козацького повстання 1591 року (К. Косинський)
Б 4 – Назвіть дату зруйнування фортеці Кодак (1635 р)
В 1 –Назвіть гетьмана, який був захисником православя, брав участь у Хотинський війні 1620-1621рр. (П. Сагайдачний)
В 2 –Назвіть дату підписання Люблінської унії? (1569 р. )
В 3 – В якому році було укладено Берестейську унію? (1596 р.)
В 4 –Назвіть документ, який видав порльський сейм у 1648 році, за цим документом обмежувалися права козаків, зменшувався реєстр, решта оголошувалися кріпаками, ліквідовувалася віборність козацьких старшин(Ординація Війська Запорозького реєстрового)
         Ось ми з вами і згадали події, дати, історичні постаті, які вивчали протягом останніх уроків. І як підсумок всьому вище сказаному, яка подія була ОСНОВНОЮ? Подія, яка можливо в деякій мірі змінила хід усієї історії України в XVII ст?  (ВИНИКНЕННЯ КОЗАЦТВА).
Дійсно, з виникненням козацтва, наприкінці ХVІ — на початку ХVІІ ст. в Україні прокотилася хвиля козацько-селянських повстань, що були викликані посиленням польського гніту на українських землях. Кожне подальше повстання козаків відзначалося більш високим рівнем організованості, охоплювало дедалі більшу територію, кількість повстанців також зростала.  Але повстаня зазнавали поразки. Назвіть причини поразок
1.     Неоганізованість
2.     Неузгодженість дій
3.     Суперечки між козаками
4.     Відсутність єдиного лідера
5.     Козацька армія поступалася польській в стратегій та озбоєні.
 У 1638 році виданий був документ польською владою, який надовго загальмував боротьбу  укр. за свої права. І в середині ХVІІ ст. починає розгортатися з новою силою національно-визвольна боротьба, боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої.
         Сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчення нової віхи історії, нового розділу: «Початок Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.» Дана тема складається з 7 уроків, а підсумком нашої роботи буде контрольна робота.
Вивчення нового матеріалу.
Тема нашого уроку – «Передумови Національно-визвольної війни. Б.Хмельницький»
1.     Передумови та причини Національно-визвольної війни
Що ж, найважливішою подією української історії ХVІІ ст. стала Національно-визвольна війна українського народу.
Давайте пригадаємо становище України на початку та в середині ХVІІ ст.

Якими були причини козацьких виступів у 20—30-х рр. XVII ст.?
Так от, саме посилення національно-релігійного гніту (окатоличення, заборона вживати укр. мову)на українських землях під владою Речі Посполитої;
обмеження прав козацтва;
погіршення становища селян та міщан дало поштовх до розгортання національно-визвольної війни.
Давайте ж з’ясуємо причини Національно-визвольної війни на основі вищесказаного. Зробите ви це за допомогою історичних джерел, документів, працювати з якими будите в парах.
Кожній парі я даю один історичний документ, прочитавши та проаналізувавши його, у ваших робочих зошитах, ви повинні виконати таке завдання
1. Згрупувати історичні джерела як такі, що вказують на:
а) посилення національно-релігійного гніту на українських землях під владою Речі Посполитої;
б) обмеження прав козацтва;
в) погіршення становища селян та міщан..
Давайте ж з’ясуємо, до якої групи ви віднесли написане в історичному джерелі.
Група 1. Документ 1. Зі скарги волинської шляхти на сеймі 1645–1646 рр.
«...Таких утисків не терплять і греки в турецькій неволі: 1)забрано у православних церкви, монастирі й кафедри, 2) заборонено вільне провадження відправ, 3)бідні православні вмирають без причастя, не можуть прилюдно відправляти похоронів; у Любліні, Сокалі, Белзі та інших містах через відібрання церков 4)православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах».
Отже, 1 док. Про посилення національно-релігійного гніту на українських землях під владою Речі Посполитої)
Група 2. Документ 2. Із записок польського публіциста середини ХVІІ ст.
«Мусимо визнати, що велику ненависть підносять і поширюють 1) великі податки, 2)незвичайні роботи, часті, поволовщини, оренди, рогове, копитове та інші подібні тягарі, що їх над ними вигадують урядники, орендарі,            3) суддівські гачки, економи, котрі хотіли б збільшити прибутки своїх панів... Спитайтесь у самих же козаків, що спонукало їх до такої відваги, сміливості, відчайдушності й шалу, і думаю, що вони всі вони подадуть великий реєстр кривд, 4) неслушних податків, що їх терпіли від панів комісарів та інших вельможних державців».
 Отже, (хтось з групи каже висновок, що їхнє історичне джерело відноситься до погіршення становища селян та міщан)
Група 3. Документ 3. З листа Б. Хмельницького до польського короля (1647 р.) б)
«Пани, державці та старости на втіху собі 1) нестерпно кривдять нас і тяжко ображають нас, селян та міщан, позбавляючи не тільки вбогого майна, а й свободи, 2) посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні десятини, хоч усе це й належить до володінь Вашої королівської милості. І що тільки комусь із них у нас, козаків, сподобається, силою відбирають, 3) а нас самих, безневинних, обдирають, б’ють, мордують, до в’язниць кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено й знівечено.4) А наші пани полковники, добровольні слуги їх милостей панів старост, замість того, щоб нас від такої біди й напасті захищати, допомагають панам урядовцям знущатися з нас».
Як висновок вашій роботі ми можемо висвітити причини Національно-визвольної війни:
Адже саме:
1) посилення національно-релігійного гніту на українських землях під владою Речі Посполитої;
2) обмеження прав козацтва;
3) погіршення становища селян та міщан.
Можна додати ще  відсутність власної держави
Запишіть їх у зошит.                                                        
А що ж таке «Національно-визвольна війна»? рухи поневолених народів за повалення чужоземного панування.
2. Б. Хмельницький та його соратники
Що ж, ми з вами з’ясували  причини національно-визвольної війни, а очолив її Богдан Хмельницький. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. тривала від січня1648 р. до серпня 1657 р. Запишіть швиденько в зошит.
. Очолив боротьбу Б.Хмельницький, який народився (1595—1657), це видатний Гетьман України, творець Української козацької держави  
А детальніше  ознайомить нас з життям та діяльністю Богдана Хмельницького  учениця, яка підготувала повідомлення про життя та діяльність  Богдана Хмельницького.  (презентація + розповідь)
Історичний портрет (зовнішність та риси характеру)
перед вами зображення Б.Хмельницького
На основі зачитаних даних у підручнику с. 117ост. абз., та  ілюстрації, швидко  визначте риси характеру Богдана Хмельницького.
Темні очі, тонкий ніс, коз.вуса, середнього зросту, за темпераметром холерик, запальний,простий, щирий, вимогливий, сміливість, обачний принциповий, мужнім, цілеспрямованим, відважним.
Створити з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України, Б. Хмельницький зміг, спираючись на своїх сподвижників. Серед них були представники різних станів — козацтва, української шляхти, міщан. У роки війни вони стали талановитими воєначальниками, будівничими держави, дипломатами.
Переглід відео, дати відповідь на запитання
1.     Хто був найблищим соратником Хмельницького?(М. Кривоніс0
2.     Як загинув М. Кривоніс?(епідемія чуми)
3.     Наз. найлегендарнішу постать нац.-виз. Війни, другом Хмельн.(І. Богун)
4.     Хто з соратників Хмельницького підняли повстання На Чернігово-сіверщині(Мартин Небаба)
Його соратниками були  Данило Небаба, , Кіндрат Бурляй, Іван Гиря, Матвій Гладкий, Філон Джеджалій, Антон Жданович, Федір Вешняк та інші.
Та до найближчого оточення гетьмана належали М. Кривоніс, І Богун, І. Виговський
Причому, зверніть увагу, соратники Б. Хмельницького мали відмінні погляди з багатьох питань. Одні з них були досить поміркованими, інші — налаштованими радикально. Проте Б. Хмельницький зміг згуртувати їх навколо ідеї боротьби за визволення України.
                            А так як ми вже знаємо причини початку війни, хто її очолив, та дізналися про її соратників, настала черга поговорити про саму національно-визвольну війну.
4.     Початок війни.
Тож в січні 1648 року розпочинається хвиля національно-визвольної війни
Зараз ми переглянемо відео в якому саме говориться про початок війни.  А після перегляду ви дасте відповіді на запитання, що були висвітлені протягом перегляду.
Запитання:
1.     Яка подія стала приводом для початку війни? (Чигиринський староста Чаплінський захопив хутір Суботів та до смерті побив сина Б. Хмельницького)
2.      Що відбулося в 1647 році? (Б. Хмельницький разом із старшим сином втік до Запорізької Січі, та вже через рік розпочав боротьбу)
3.     Що передувало відкритим збройним виступам Б.Хмельницького? (передувала активна підготовча діяльність – він заручився союзом із Туреччиною та Кримським ханством, які надали йому політичну і військову допомогу)
4.     В якому році, як і з яким проханням звернувся Хмельницький до народу? (В 1648 р. він звернувся до народу із універсалами, в яких закликав народ вступати до козацтва)
5.     Яку за чисельністю армію зібрав Б.Хмельницький? (Він зібрав 40 тисячну армію)
Вчитель: Отже, Національно-визвольна війна 1648 – 1657 років є безумовним і одним з найяскравіших доказів того, що українці – народ  дуже благородний і який не терпить бути підкореним.  В результаті   повстання під проводом Богдана  Хмельницького, Річ Посполита втратила контроль над центральною частиною українських етнічних земель, на базі яких постала козацька держава, очолювана  гетьманом.
VІ. Закріплення нових знань учнів
Та давайте подумаємо «Чи вплинув фактор часу на історичну постать Богдана  Хмельницького?» Чи не забули Хмельницького в швидкому вирі сьогоденні, чи вшановують пам'ять про нього в наші часи?
Презентація памятники Б. Хмельницькому.
Пам’ять про Богдана зосталася на віки живою і дорогою для козацького війська і нащадків усього народу українського.
Народ не забув того добра, що хотів для України славний гетьман. Він оспівав Богданові діла в піснях і думах, як ні одного з гетьманів.
1595-1657 рр.               (роки життя Б. Хмельницького)
22 січня 1648 р.          ( початок Національно-визвольної війни)
1648-1657 рр.              (Національно-визвольна війна українського народу під  
                                      проводом Б.Хмельницького)
1647 р.                           (втеча Хмельницького до Запорізької Січі)
1648 р.                          (звернення до народу із універсалами)
Які із усього почутого та побаченого ви виділили основні поняття?
«Національно-визвольна війна»  ( рухи поневолених народів за повалення чужоземного панування, ліквідацію національного й колоніального гноблення, завоювання національної незалежності)
рушійні сили        (велика за чисельністю група людей, яка об’єднана певною   метою чи ідеєю)
полонізація             (насильне ополячення та окатоличення українського населення)
Підсумки уроку
Сьогодні на уроці ми говорили про передумови Національно визвольної війни, про Б.Хмельницького та його соратників, та почали вивчати самий початок війни. На наступному уроці ми продовжимо вивчення теми і будемо говорити про «Розгортання національно визвольної боротьби в 1648-1649 рр.»
Рефлексія.  Як ви вважаєте, що є головним з того, про що ви дізналися на уроці?
Я сьогодні дізнався про…
Мене здивувало, що  ….
Мене вразило …

Д/з. пар 14, ск. хронологічну таб. Основні битви Б. Хмельницького

Немає коментарів:

Дописати коментар